NOVÁ FABIA ODHAĽUJE INTERIÉR. PREŠIEL VEĽKOU PREMENOU

Premiéra štvrtej generácie modelu ŠKODA FABIA sa blíži. Poďte vôbec prvýkrát nahliadnuť do jej interiéru, ktorý ctí tradičné hodnoty značky a pridáva moderné prvky.

Štvrtá generácia modelu FABIA, ktorá bude v máji predstavená svetu, oproti svojej predchodkyni ponúkne v interiéri väčší pocit vzdušnosti, svieže farby i nové nápadité prvky a samozrejme aj techniku a výbavu známu z vozidiel vyšších tried. Tento posun bol okrem iného umožnený premiérovým využitím platformy MQB-A0 pri tomto modeli.

Oproti predchádzajúcim technickým riešeniam je nová platforma vo všetkých smeroch väčšia, takže FABIA štvrtej generácie vyrastie tak zvonka, ako aj zvnútra. Prvá skica interiéru napríklad napovedá, že vnútro vozidla bude výrazne širšie ako doposiaľ, čo podčiarkuje aj nové poňatie dizajnu kabíny pre cestujúcich s výraznejšími horizontálnymi líniami.

Skica interiéru čtvrté generace modelu ŠKODA FABIASkica interiéru štvrtej generácie modelu ŠKODA FABIA

Nová FABIA v tomto ohľade pokračuje v stopách aktuálnej generácie modelu ŠKODA OCTAVIA, ktorá ako prvá priniesla výraznejšiu zmenu v poňatí interiéru. Aj nová FABIA sa hrá predovšetkým s detailmi a prvá skica odhaľuje napríklad novo riešené kruhové výduchy ventilácie vpredu po stranách palubnej dosky, čo je v novodobej histórii vozidiel ŠKODA celkom nový prvok. Ďalším dôležitým detailom sú farebné akcenty, ktoré prepájajú jednotlivé oblasti interiéru.

Jedným z kľúčových prvkov je samozrejme veľký dotykový displej, ktorý je usadený vysoko na palubnej doske a ktorého umiestnenie zdôrazňuje nová ŠKODA línia; tú priniesla práve spomínaná OCTAVIA. Línia pod displejom tak vlastne kopíruje líniu prelisu na kapote, pričom tento detail prepája zovňajšok vozidla s interiérom a zároveň má aj praktický význam: spodná časť línie totiž vytvára opierku pre dlaň používateľa, ktorý vďaka tomu môže dotykový displej ovládať s väčšou istotou. Skica okrem toho prezrádza, že FABIA štvrtej generácie dostane voliteľne aj digitálny prístrojový štít Virtuálny kokpit, ktorý doposiaľ mali len väčšie modely značky.

Memento doby

Interiér novinky je jasným dôkazom éry, v ktorej nová FABIA vzniká a pre ktorú je určená. Naďalej to bude dostupný automobil pre široké spektrum zákazníkov, ale v novom prevedení už FABIA splní nároky širšej skupiny ako doposiaľ. Napomôžu tomu práve nové prvky z oblasti digitalizácie, konektivity a jazdných asistentov, ktoré v čase vzniku predchádzajúcich generácií ešte zväčša neboli k dispozícii a nie aby sa objavovali vo vozidle tejto triedy.

fabia_08Interiér tretej generácie

Každá z predchádzajúcich generácií modelu FABIA je svojim spôsobom určitou kópiou svojej doby a práve v interiéri sa to ukazuje najvýraznejšie. Prvá generácia s minimalistickým poňatím dávala dôraz na priestor a úžitkovú hodnotu, druhá k tomu pridala väčšiu dávku elegancie, tretia prišla práve so základmi trendov digitalizácie a výraznejším horizontálnym usporiadaním palubnej dosky, ktoré najnovšia generácia ešte viac rozvíja.

Tretia generácia modelu FABIA, ktorá sa vyrába od roku 2014, je pre túto novú generáciu nesmierne dôležitým východiskovým bodom, aj keď technika modelov je celkom iná. „FABIA tretej generácie bola jedným z prvých modelov pripravovaných pod vedením Jozefa Kabaňa a niesla sa v duchu ním nastoleného nového dizajnového jazyka značky,“ hovorí Petr Matušinec, ktorý pracoval na vzhľade tretej generácie. FABIA vtedy dostala čisté a jasne definované plochy doplnené kubistickými tvarmi, akým je napríklad prelis na veku piatych dverí.

02_front_34viewSkica tretej generácia vozidla ŠKODA FABIA od Petra Matušinca

Charakteristický prvok

Jedným z dizajnových prvkov, ktoré v tom čase FABIA tretej generácie dostala, je takzvaná „wing línia“ nachádzajúca sa pod „tornádo líniou“, teda pre vozidlá ŠKODA dnes tak charakteristickým bočným prelisom s ostrými linkami. „Ide o prvok, ktorý pomáha opticky znížiť výšku vozidla a zároveň vytvára dojem, že je automobil viac rozkročený do šírky,“ opisuje význam tohto štylistického detailu Matušinec. Tornádo líniu samozrejme neopúšťa ani najnovšia generácia modelu. Tento dizajnový prvok sa v rôznych podobách používa aj pri novších modeloch.

01_fabia_combi_b-1Skica tretej generácia vozidla ŠKODA FABIA od Petra Matušinca

Tretia FABIA jedným detailom nadviazala aj na predchádzajúce prevedenie, teda na druhú generáciu: išlo o možnosť zvýrazniť dizajn vozidla kontrastným lakovaním A-stĺpika karosérie a strechy. Krátko po svetovej premiére bolo vozidlo v tomto prevedení predstavené v domovskej krajine českej automobilky. V rámci svojej expozície na akcii Designblok prezentovala automobilka novú generáciu modelu FABIA v kampani nazvanej „Tested on Real People“. Strieborná FABIA s červenými kolesami a na červeno nalakovanou strechou i A-stĺpikmi sa stala jedným z najvýraznejších exponátov tejto českej prehliadky dizajnu.

Fa_MC_001Skica športovej verzie ŠKODA FABIA MONTE CARLO

FABIA si v tom čase začala intenzívnejšie budovať mladistvý imidž a predseda dozornej rady VW Group Ferdinand Piëch neváhal označiť model FABIA COMBI za najkrajšie auto z celej skupiny Volkswagen. Na mladistvom imidži pracovala FABIA aj vďaka športovým verziám: pre cestné využitie boli určené modely FABIA MONTE CARLO, v tradičných rely zasa do dnešných dní zbiera vavríny FABIA R5, prípadne špeciál Rally2 evo. „FABIA tretej generácie dostala taký pritvrdený dizajn, čo najviac vyniklo práve pri pretekárskom prevedení R5,“ hovorí Matušinec a vzápätí dodáva: „Keď sa na vozidlo FABIA R5 pozriete bližšie, zistíte, že úpravy dôležité pre športovú verziu prirodzene nadväzujú na prvky sériového vozidla.“

Na tretiu generáciu modelu FABIA Petr Matušinec nedá dopustiť. Sčasti aj preto, že sa mu so vznikom vozidla spájajú silné emócie. „Považujem ju za svoje druhé dieťa, pretože v čase jej vytvárania sa mi narodil prvý syn. Intenzívne zážitky som teda prežíval tak doma, ako aj v práci,“ spomína Matušinec, pre ktorého bola FABIA tretej generácie prvým kompletným sériovým vozidlom, na ktorého dizajne sa podieľal.

Fa_R5_0001_drawSkica tretej generácie v pretekárskej úprave FABIA R5, respektíve Rally2 evo

Aj napriek tomu sa však na „svoje“ dielo dokáže pozrieť aj kritickým okom. „Existuje samozrejme niekoľko detailov, ktoré by som z dnešného pohľadu zmenil. Pre väčšinu nezaujatých pozorovateľov môže byť môj konkrétny príklad vlastne nerozpoznateľný, ale v tom čase som chcel A-stĺpik ešte asi o tri milimetre ohnúť, lenže už na to vzhľadom k fáze, v ktorej sa projekt nachádzal, nebol čas,“ prezrádza drobný detail z vývojového procesu tretej generácie.

fabia_combiSkica tretej generácie vozidla ŠKODA FABIA COMBI

Aj tak je podľa neho toto vozidlo stále nadčasové. Najviac sa mu páči v modrej farbe, ktorú vtedy ŠKODA často volila pre prezentáciu vozidla. „V kombinácii s čiernou strechou a peknými ráfikmi kolies fungujú dobre všetky odtiene. Ešte aj dnes, keď ju vidím vo verzii MONTE CARLO, mám ozaj radosť. Teší ma, že FABIA naďalej pôsobí veľmi dobre, a to vrátane variantu COMBI,“ uzatvára Matušinec. Aj vo štvrtej generácii je mimochodom FABIA COMBI opäť v pláne, tentoraz však pôjde do výroby s určitým časovým odstupom.

zdroj: skoda-auto.sk